Ngorongoro Krater!! - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Mariette van Dijk - WaarBenJij.nu Ngorongoro Krater!! - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Mariette van Dijk - WaarBenJij.nu

Ngorongoro Krater!!

Blijf op de hoogte en volg Mariette

31 December 2019 | Tanzania, Ngorongoro

dinsdag 31 december 2019
Op Oudjaarsdag naar de beroemde Ngorongoro Krater!!!!! We zijn om 6.45 uur opgestaan en daarna gaan ontbijten. Om 7.45 uur stond Paul ons al op te wachten. Vandaag naar de Krater we zijn zooooo benieuwd. Het is heel bijzonder om een krater van een vulkaan in te rijden en daar zooo veel wilde dieren bij elkaar te zien, echt prachtig. Je gaat een vrij hobbelige weg af naar beneden, dat duurt wel even voordat je er bent. Onderweg nog naar een boom vol met vogels en vogelnestjes staan kijken, dit zijn de buffelwevers. Doorgereden en zagen we al leeuwen, olifanten, flamingo’s, werkelijk prachtig en een onwerkelijk idee dat je in een krater rijdt bizar gewoon. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit een van de 7 beroemdste Afrikaanse wereldwonderen is prachtig gewoon. Bij een nijlpaarden poel lekker onze lunchbox gegeten heerlijk. In de lunchbox zit bijna iedere dag hetzelfde, een banaan, appel, broodje, gekookt ei, gebraden kippenpootje, pakje drinken en iets zoets en een yoghurtje, lekker.

De Ngorongoro krater en Conservation Area (het gebied rondom de krater) zijn vaak gehoorde redenen om een Tanzania safari te maken. De rit naar de krater geeft het ultieme Tanzania gevoel. Dit komt doordat je door mooie tropische oerwouden rijdt.
Het eerste wat je tegen zult komen zijn de dicht begroeide highlands. Hier heb je al grote kans om veel mooie dieren te spotten. Daarna kun je afdalen naar de bekende Ngorongoro krater bodem. Eenmaal in de krater heb je een onbeschrijfelijk mooi uitzicht. Je zult niet weten waar je moet kijken. Je wordt letterlijk omringd met de mooiste dieren en natuur. Op de kratervloer heb je de hoogste concentratie van wilde dieren van Afrika. De leeuwen zijn gemiddeld groter dan in de rest van Afrika. Dit komt doordat dit gebied rijk is aan voedsel en de dieren hier – in tegenstelling tot de andere plekken in Afrika – gemakkelijk aan hun voedsel kunnen komen. Hierom is de Ngorongoro krater benoemd als een van de “7 beroemde Afrikaanse wonderen”. De krater was van origine een grote vulkaan welke 2 miljoen jaar geleden is uitgebarsten. In dit gebied wonen ook de mensen van de bekende Maasai stam. Je zult hen tegenkomen in hun traditionele rode klederdracht met hun kuddes geiten. Veel voorkomende dieren in de Ngorongoro krater neushoorn (de kans om een neushoorn te spotten is hier het allergrootst), nijlpaard, leeuwen, Grant gazelle, Thomson Gazelle, zebra’s, gnoes, zwijnen, highland antilope, flamingo’s, olifanten, jakhalzen, struisvogels.

In de afgelopen dagen hadden we de neushoorn nog niet gezien maar in de krater hebben we er een aantal gespot. De gehele Big Five hebben wij mogen beleven tijdens deze vakantie. Het blijft ook een raar idee dat je op oudjaarsdag in Tanzania in de Ngorongoro krater rijdt. Rond 17.00 uur zijn we uit de krater gereden terug naar onze Farm of Dreams Lodge. We werden daar verwelkomt door muziek en zijn dansend naar binnen gegaan. We zijn daar nog lekker aan het zwembad gaan liggen. Ze hadden gezegd dat er rond het zwembad de tafels gedekt zouden staan en je tot 22.00 uur s’-avonds kan aanschuiven. Wij kwamen rond 21.30 uur aan en er was eigenlijk niemand meer. Toen zijn we tot 24.00 uur bij de lobby bij het zwembad gebleven, lekker gelezen. Er was nog een groep en we waren benieuwd hoe het er om 24.00 uur zou zijn. In de lodge eigenlijk niets de ober heeft nog wel de champagne laten knallen en we hebben gelukkig nieuw jaar gewenst ook aan de anderen. Buiten het park hoorde je wel knallen en het slaan op potten en pannen maar meer dan dat niet. Best gek dat wij al nieuw jaar hebben gewenst en in Nederland het 22.00 uur is. Anne besloot nog haar wekker om 2 uur te zetten om dan ook nog de Nederlanders gelukkig nieuw jaar te wensen. Welterusten Zzzzzzzzzzzzzzzzz